De betoverende tentoonstelling “Beninse kunst van vroeger en nu: van restauratie tot openbaring” opende haar deuren in februari 2022 in het majestueuze Palais de la Marina, de officiële residentie van de president van de Republiek. Dit bijzondere evenement, gehouden in een prestigieuze setting, zet niet alleen het herstel van het Beninse erfgoed in de verf, maar ook de bevordering van hedendaagse artistieke creaties uit het land. Het is de eerste realisatie van het ambitieuze plan om de komende jaren diverse musea van internationaal belang op te richten.
De expo vindt plaats in het hart van het presidentiële paleis, op een uitgestrekte galerijroute van meer dan 2.300 vierkante meter en bestaat uit twee delen:
De collectie ‘Koninklijke Schatten’, waarvoor Meyvaert de vitrines leverde, omvat een schat aan historische stukken die de veelzijdigheid en pracht van het oude Beninse ambacht weerspiegelen, zoals beelden, majestueus gebeeldhouwde deuren, koninklijke tronen, draagbare altaren en scepters.
De tentoonstelling “Beninse kunst van vroeger en nu: van restauratie tot openbaring” maakt deel uit van een uitgebreid project onder leiding van architectenbureau Les Crayons. Het omvat niet alleen de tijdelijke tentoonstelling in het Palais de la Marina, maar ook de renovatie van het Musée d’Histoire de Ouidah en het Musée International de la Mémoire de l’Esclavage (MIME) in Fort Sao Joao Baptista, waar de koninklijke schatten permanent zullen worden ondergebracht. De regering van Benin onderneemt belangrijke stappen om de Beninese kunst en cultuur te bevorderen en zich te positioneren als een pionier in een tijdperk van herstel en teruggave van kunstwerken die ooit onder historische koloniale omstandigheden werden gestolen.
Voor de vormgeving van de tentoonstelling van de koninklijke schatten vroegen de scenografen om een flexibele en duurzame oplossing aan te bieden, met inachtneming van strikte tijds- en budgetbeperkingen.
Door flexibel samen te werken met de architecten en scenografen werden innovatieve oplossingen op maat van de tentoongestelde kunstwerken ontwikkeld. Dat resulteert in een samenhangende visuele ervaring die perfect aansluit op de scenografie. De vitrines die werden ontworpen om in te spelen op de grote verscheidenheid aan kunstwerken, combineren moduleerbare en demonteerbare Infinity-elementen met op maat gemaakte oplossingen voor de bijzondere werken van groot formaat. Het geheel werd aangevuld met tafelvitrines voor kleinere en delicate kunstvoorwerpen.
Tijdens het hele proces hield Meyvaert de veiligheid en conservering van de kunstwerken nauwlettend in het oog. De ergonomische en soms demonteerbare vitrines zijn specifiek ontworpen met het oog op eenvoudig en efficiënt gebruik, passend bij de context van Cotonou. Meyvaert is erg trots om deel uit te maken van deze hedendaagse museale aanpak, die de presentatie, de conservering en de bescherming van dit unieke erfgoed in zijn geboortestreek mogelijk maakt.
© Christophe Lubin