Het Rijksmuseum in Amsterdam is een Nederlands nationaal museum gewijd aan kunst en geschiedenis. Uit hun totale collectie van 1 miljoen voorwerpen uit de periode 1200 - 2000 worden 8000 stukken tentoongesteld, waaronder meesterwerken van Rembrandt, Frans Hals en Johannes Vermeer. De tentoongestelde collectie is erg divers zowel in geografische oorsprong als in tijdperk. Het museum heeft ook een kleine Aziatische collectie, die te zien is in het Aziatische paviljoen.
We kregen de aanbesteding toegewezen van het materiaal voor de Bijzondere Collecties, de 20e-eeuwse collectie en het Aziatische paviljoen. Deze opdracht hebben we in minder dan een jaar succesvol uitgevoerd en beëindigd in 2013. Eerst werd elke zaal opgemeten met 3D-laserscanners. Zo konden onze ingenieurs de meest optimale vorm van elke vitrine bepalen. Deze methode resulteerde in onze unieke boogkasten, onzichtbare vrijstaande vitrines en buitengewone cilindrische en U-vormige vitrines. Ook voor een later project zouden we met het Rijksmuseum werken.
De grootste uitdaging was de galerij van Bijzondere Collecties met zijn boogvitrines op maat. Vanwege bouwbeperkingen moest het gewicht met 40% worden verlaagd. Om hieraan te voldoen, gebruikten onze bouwkundig ingenieurs materialen en technieken uit de luchtvaartindustrie. Onze grondige kennis van glasverwerking stelde ons in staat om de dikte van het glas te verminderen en daarmee het gewicht, terwijl het beveiligingsniveau gehandhaafd bleef. Een andere opmerkelijke vitrine is de wapenvitrine. Om het de bezoeker mogelijk te maken alle eigenschappen van de artefacten te ontdekken, mocht de afstand tussen de wapens en het publiek maximaal 30 cm bedragen. Het was daarom niet mogelijk verticale structurele kolommen te integreren. Daarom moest de vitrine aan het plafond worden gehangen.
In 2019 werd Meyvaert weer geselecteerd, om een vitrine te ontwerpen, vervaardigen en installeren die gebruikt zou worden tijdens de restauratiewerken aan het meest iconische schilderij van Nederland: Rembrandts Nachtwacht. Zowel bezoekers ter plaatse als toeschouwers online kunnen het volledige restauratieproces, dat 3 jaar zal duren, volgen. Om dat mogelijk te maken, wordt gebruik gemaakt van nieuwe technologische middelen, zoals röntgenscanners en liften.
De uitdagingen voor Meyvaert waren enerzijds de algemene coördinatie van het project en anderzijds het integreren van alle hardware op een efficiënte manier met als eindresultaat een esthetisch aantrekkelijke, functionele en veilige werkomgeving. Om de installatietijd ter plaatse te beperken, werd de vitrine volledig samengesteld in onze werkplaats en nadien gedemonteerd. Het ontwerp bestaat uit een stalen frame bekleed met gepoederlakte staalplaat, achttien panelen van 4m hoog gelamineerd, antireflectief glas en twee deuren. Alle gebruikte materialen werden onderworpen aan een ODDY-test en zijn laag in VOS.
Rijksmuseum
Nederland
2013-2019
Arts & History
Cruz y Ortiz
Wilmotte & Associés S.A.
150 vitrines op maat voor de renovatie van een historisch gebouw
Foto's: Rijksmuseum; John Lewis Marshal; Erik Smits
Vanaf het begin verliep de samenwerking met Meyvaert al meteen fantastisch. Het zijn professionals die héél wat technische expertise in huis hebben.
Ir. Ing. Raphaël Ph. Van Amerongen
Project Manager Interieur HNR